Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Art, Roman --- Eroticism in literature. --- Rome --- Civilization. --- Roman history --- Romeinse oudheid --- History of civilization --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Antiquity --- Italy --- Eroticism in literature --- bloemlezing --- C3 --- erotiek (x) --- huwelijk --- iconografisch materiaal --- liefde --- oudheid (x) --- Roma [gemeente in provincie Roma - IT] --- seksualiteit --- tekstuitgave --- 923.4 --- Erotiek --- Liefde --- Geschiedenis --- Gezin --- Huwelijk --- Kinderen --- Latijn --- Ouders --- Oudheid --- Seks --- Academic collection --- #GGSB: Geschiedenis (oudheid) --- #GGSB: Seksualiteit --- #GOSA:II.P.Alg.M --- #GOSA:II.P.AU.2.O --- #gosa:VIII.Oud.M --- Erotica in literature --- Roman art --- Classical antiquities --- Kunst en cultuur --- 831.2 --- Romeinse Rijk --- Erotische kunst --- Kunst --- Literatuur --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Noorwegen --- Maatschappij --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Voorlichting --- Geschiedenis (oudheid) --- Seksualiteit --- Family --- Marriage --- Gender roles --- Love --- Motherhood --- Relationship parent and child --- Sexuality --- Book --- Christianity --- Eroticism
Choose an application
'Zusters ten strijde' is de eerste gezaghebbende beschrijving van de geschiedenis van nonnen in de westerse wereld. Het boek omspant een periode van tweeduizend jaar, waarin christelijke religieuze vrouwen hebben gezocht naar godsdienstige en professionele voldoening. De auteur laat ons kennis maken met vrouwelijke geleerden, mystici, kunstenaressen, politieke activisten, genezeressen en leraressen. Hun religieuze roeping stelde deze individuen in staat doelstellingen na te streven die de traditionele rolpatronen van hun sekse ver overstegen. McNamara toont aan dat de nonnen zich een gemeenschap hebben verworven die hen in staat stelt zich geestelijk, intellectueel en emotioneel te ontplooien. Maar het klooster is nooit een volmaakt toevluchtsoord geweest. De strijd van deze vrouwen tegen de mannelijke hiërarchie in de kerk, de liberale lekengemeenschap en de grote culturele veranderingen blijft doorgaan.
godsdienst --- Christian religious orders --- 271-055.2 --- #GGSB: Kerkgeschiedenis --- #GGSB: Religieus leven --- #gsdb8 --- overzicht --- geschiedenis --- religieuzen --- kloosterleven --- oudheid (x) --- middeleeuwen (x) --- nieuwe tijd (x) --- nieuwste tijd (x) --- vrouwen --- apostolaat --- toekomst --- #GBIB:SMM --- Vrouwelijke religieuze orden, congregaties --- 271-055.2 Vrouwelijke religieuze orden, congregaties --- #GBIB:SMM Montfort --- Monasticism and religious orders --- History --- Kerkgeschiedenis --- Religieus leven --- Religious communities --- Members of congregations --- Book --- Christianity
Choose an application
Arendt, Hannah --- Filosofie --- Politiek --- Cultuurkritiek --- Postmodernisme --- Feminisme --- filosofie --- politieke filosofie --- #GGSB: Filosofie (20e eeuw) --- 1 --- 32 --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Maatschappij --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Filosofie (20e eeuw) --- Philosophy --- Judaism --- Book --- Political philosophy
Choose an application
'Op doorreis' is een bloemlezing van teksten die Rosi Braidotti in de afgelopen tien jaar heeft gepubliceerd en die representatief zijn voor de ontwikkelingen in haar filosofie. Het biedt een overzicht van de thema's en concepten waarop haar denken is gebaseerd. In de opening 'Legato. De weg van de nomade' legt Braidotti uit waar het haar om te doen is in het feminisme, wat de nomadische stijl inhoudt, en wat deze stijl voor het denken en de taal betekent. In 'Portato. Theorie van de seksuele differentie' situeert Braidottie het debat over de seksuele differentie in het hedendaagse poststructuralistische vertoog. De visie van Luce Irigaray vormt hierbij een belangrijke inspiratiebron. In 'Grazioso. Een voortdurend worden' staat vervolgens het werk van Gilles Deleuze centraal. 'Andantino. Cyberfeminisme met een verschil' gaat over het effect van de macht van hedendaagse visuele media. Braidotti pleit voor verzet tegen deze economische dominante en ouderwetse beelden door kunstenaars uit te nodigen de hedendaagse representaties te parodiëren en te ironiseren. In 'Largo. Cyberteratologie' geeft Braidotti een schets van het vrouwelijk monsterlijke, zoals dat wordt voorgesteld in sciencefictionfilms. Door de culturele aandacht voor 'monsterlijke vrouwelijkheid', die een uiting is van een crisis in de dominante subjectiviteit, is het beeld van de feministe als monsterlijke vrouw steeds gangbaarder geworden. Het stuk 'Allegro ma non troppo' slaat op het tempo van het creatieve proces van het nomadisch feminisme. In 'Vivace. Een ethisch kompas voor de wereld' ten slotte doet Braidotti voorstellen voor een ethische manier van denken en filosoferen die aansluit bij de huidige tijd. Het boek bevat ter afsluiting een interview met Braidotti.
ethiek --- feminisme --- filosofie --- gender --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Philosophy --- Sex differences --- Feminist theory --- Cyberspace --- Filosofie --- Feminisme --- Gender --- #GGSB: Filosofie (20e eeuw) --- #GGSB: Postmodernisme --- Academic collection --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Filosofie (20e eeuw) --- Postmodernisme --- Feminism --- Postmodernism --- Theory --- Book --- Edited volume --- Cyber-feminism
Choose an application
Er bestaat een stroming in het politieke denken die het ideaal van de democratie ziet als het langs rationele weg bereiken van een consensus, waardoor tegenstellingen als die tussen links en rechts, progressief en conservatief, zouden verdwijnen. Door de globalisering, menen sommige politicologen, zal deze consensus zich algemeen verbreiden. In wezen betekent dit het eind van de politiek.Chantal Mouffe betoogt dat wie zo denken, de menselijke natuur schromelijk miskennen, omdat de strijd tussen ideeën en belangen daar een wezenlijk element in zijn. De kern van het democratisch leven wordt juist gevormd door conflicten die nooit definitief kunnen worden opgelost maar die wel beheerst moeten worden. In haar historische analyse van het politieke denken gaat Mouffe terug tot Aristoteles. Ook besteedt ze ruime aandacht aan de Verlichting en het sociaal contract. Vervolgens gaat ze het debat aan met vooraanstaande hedendaagse politieke denkers onder wie Habermas, Rorty, Giddens en Beck. Aan de hand van tal van actuele voorbeelden, zoals de oorlog in Irak, het terrorisme en de opkomst van het (extreem-)rechtse populisme in Europa, maakt ze duidelijk dat het door het consensus-denken gecreëerde politieke vacuüm allerminst een remedie vormt tegen gevaarlijk extremisme, maar dit juist aanwakkert
Human rights --- Political philosophy. Social philosophy --- Political systems --- politieke filosofie --- Political science --- Philosophy --- Democracy --- S20090129.JPG --- politiek --- conflicten --- progressiviteit --- democratie --- Consensuspolitiek --- 211 Politieke filosofie --- 321.01 --- 321.01 Algemene staatsleer. Politieke filosofie. Staatsleer. Staatstheorie --- Algemene staatsleer. Politieke filosofie. Staatsleer. Staatstheorie --- 32 --- 301.15 --- 329 --- Politiek --- Democratie --- Macht --- Filosofie --- Oudheid --- China --- Media --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Maatschappij --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Politics --- Sociaal wetenschappelijk essay --- Politieke filosofie --- 21e eeuw --- Theory --- Book
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|